עושים כושר

על ספורט ותזונה, השילוב המנצח ביצירת אורח חיים בריא

על ספורט ותזונה, השילוב המנצח ביצירת אורח חיים בריאאחת מעובדות החיים המקובלות על כולנו היא שככל שהגוף בריא יותר, כך חיינו איכותיים יותר, ובאמת, לאורך ההיסטוריה האנושית השקיעו בני האדם אמצעים, זמן ואנרגיה לא מעטים על מנת לשפר ולפתח את בריאותם הפיזית והגופנית תוך שימוש באלמנטים שונים ומשונים. התפתחויות אלו הגיעו, ועדיין מגיעות, מתוך צורך להרגיש טוב, להיות בריאים גם כדי להגיע לאידיאל יופי מקובל, כדוגמא להתפתחות כזו ניתן להביא את דוגמת הפוליס היוונית ספרטה שנקרא גם אימון תזונה מקצועי, ממנה הושאל הביטוי חינוך ספרטני, הדוגל בחינוך גופני קיצוני ורדיקלי שנועד לשפר את האדם ככלל ואת יכולותיו הפיזיות כביטוי לגדלותו הרוחנית וליכולותיו לתפקד כאזרח מועיל ויעיל.

אימוני כושר גופני עוזרים לבריאות

אפשר להירגע, בימינו כל העיסוק בספורט, בכושר הגופני ובאורחות חיים פיזיות אינו חוקתי או גורר ענישה וסנקציות, ובטח שלא קובע את מעמד האדם בחברה ובקהילה, אך עדיין אי אפשר להמעיט בחשיבותו של הספורט ואורח החיים הספורטיבי בכל הנוגע להתנהלות הנכונה והנבונה של ההתפתחות האנושית. כחלק מתהליכי ההתפתחות הללו, הועמדו למבחן המציאות אלמנטים נוספים החיוניים לנו, וקשורים לבריאותנו ולמצבנו הפיזי. נמצא, ולא פעם אחת, כי קיים קשר מובהק והדוק, שאי אפשר להפריכו, בין התזונה שלנו לבין השפעתה על איכות החיים ועל הקשר בין תזונה לספורט ובינם לבין אורחות חיים כלליות.




תזונה בשילוב ספורט מאפשרת שמירה על מצב פיזי נאות וראוי לפעילות גופנית מתמדת, ללא יצירת מומים או מגבלות המקשות על ההתנהלות היומיומית. משקל עודף ואפילו מצב של משקל נמוך מדי ורזון קיצוני, עלולים להביא לחולשה של הגוף ולסכנת פציעה ופגיעה גופנית משמעותית בהסתברות גבוהה יותר בעת אימון עצמאי או בלתי מפוקח ומבוקר לפני כל תחילת פעילות גופנית חריגה יש להקפיד, אם לא חויבנו בכך על ידי איש מקצוע, להקדים ולהתייעץ עם גורם רפואי בר סמכא, כמו רופא מומחה או פיזיולוג, על מנת לוודא כי הגוף שלנו ערוך להגברת פעילות ולאינטנסיביות מוגברת, או שמא אנו נדרשים לבצע הכנות מוקדמות, פעולות כגון דיאטה, חיזוק שרירים מסוימים או ביצוע תרגילי מתיחות מיוחדים.

האימון בחדר הכושר והרגלי האכילה

תזונה וספורט הם השילוב המנצח ביצירת אורח חיים בריא, מספק ונכון. המתאמנים שחושבים כי עצם הריצה או האימון בחדר הכושר לא מחייבים אותם בשינוי הרגלי התזונה והאכילה הקודמים שלהם, ולבטח לא הבריאים, טועים ויכולים אף לגרום לעצמם נזקים משמעותיים כגון עלייה במשקל ותחושה של ייאוש וספקנות באשר לאפקטיביות של אימוני הכושר והספורט.
רק שילוב של תזונה וספורט המורכב בצורה מודולארית והגיונית על ידי איש מקצוע מומחה ומנוסה בתחום רפואת הספורט, וכפוף לאישור רפואי מקיף המבטיח כי אינכם סובלים ממום או ממגבלה כלשהי, ימנע אי נעימויות, דיכאון ויבטיח הצלחות ודאיות בסוף התהליך אפילו הצלחות שלא שיערתם בנפשכם שתצליחו להשיג. הרי מהו גוף האדם אם לא מכונה משוכללת, אשר, כמו כל מכונה אחרת שאתם מכירים, זקוק לתחזוקה שוטפת, לפיקוח על פעילותו ולהכרה במגבלותיו ובמעטפת הביצועים שלו בכל שלב. שילוב של תזונה וספורט הוא הטיפול הראוי למכונה המכונה גוף האדם, ורק תזונה וספורט יבטיחו כי הגוף יקבל את המרכיבים אותם הוא צריך ולהם הוא זקוק בצורה שוטפת וקבועה, כך שיישאר נמרץ, חיוני ואפקטיבי לשנים ארוכות ופוריות.




שילוב של תזונה וספורט, בניגוד למה שמקובל לחשוב, בעיקר בקרב אלו שאינם בעלי עניין או עוסקים בתחום, לא עוסק בהכרח בענייני הרזיה ודיאטה, אלא נועד להכשיר את הגוף לתחום הפעילות הספורטיבית הספציפית אליו אמור המתאמן להתכוונן. ישנם מקצועות ותחומי ספורט שבהם נדרשת עלייה במסת השרירים והשומן, ולכן יקבל המתאמן תוכנית אימונים מפרכת ותזונה המבוססת על מזונות עתירי שומן וקלוריות. מנגד, תחומים ספורטיביים אחרים דורשים הפחתה במסת השומנים בגוף ולכן הדיאטה שתורכב למתאמנים תהיה דלת שומן ובעלת מאפיינים קלוריים נמוכים. יהיה זה לא נכון, לא חכם ובהכרח לא אפקטיבי להתחיל בשגרת ספורט ואימונים ללא היוועצות והתאמת התזונה לסוג האימונים ולצרכים האמיתיים של המתאמן שלשמם הוא החל בכל התהליך.

שמירת הכללים של תזונה נכונה

שמירה קבועה על תזונה וספורט לאורך שנים מבטיחה חיים בריאים, חוזק גופני ומנטאלי גבוה משל אלו שאינם עוסקים בפעילות גופנית, וחיוניות רבה יותר גם בגיל מבוגר וגם כאשר נופלים למשכב. הגוף שלנו זקוק למרכיבים תזונתיים ספציפיים במצב של שגרה ופעילות יומיומית, אך כאשר אנו משלבים ספורט וחזרה לכושר גופני עם תזונה חדשה ומותאמת אישית, הגוף שלנו ידרוש מאיתנו מרכיבים תזונתיים בהרכב שונה, חדש, המתאים לסוג הפעילות ולתוצאות הרצויות בסופו של התהליך האינטנסיבי.




אין אמת אחת ועובדתית באשר לתזונה המתאימה, והיא אובייקטיבית לכל אחד ואחד, עם זאת, ישנם מספר פרמטרים אלמנטאריים העוברים כחוט השני בין כולם והם אמורים לסייע למתאמן הנמרץ לבנות את ההרכב הטוב ביותר עבורו, וכמובן, בל נשכח את האמת הבסיסית והיא ששתייה היא הכרח שאין להקל בו ראש ואין להוריד מחשיבותו. שתיית מים, לפני, במהלך ואחרי אימון כושר היא צורך חיוני, הן להרגעת הגוף והשרירים הדואבים, הן להימנעות מפני התייבשות מסוכנת והן לצורך קירור הגוף ושמירה על טמפרטורה נורמאלית וסבירה.
לצורך האפילוג הדרמטי של המאמר הזה, הקשור כולו לעולם הספורט והתזונה, נרצה להביא קטע מראיון שנערך עם הכדורגלן האגדי מרדונה שאמר, בסרקסטיות אופיינית, כי בגלל ההתמכרות שלו לסמים, התפתחותו ככדורגלן נעצרה, ולומר כי גם מי שמתאמן מעל ומעבר, מגיע לקצה גבול יכולותיו הפיזיות והמנטאליות ומנהל שגרת חיים ספרטנית ונוקשה, יוכל להשיג יותר, הרבה יותר למען האמת, אם רק ישלב בתהליך תזונה נכונה ותפריט המותאם לצרכיו הספציפיים ולשמירת בריאותו בכל שלב.

פורסם ע”י: אולגה משנרוב


צפיות 2,386 גולשים
5/5 - (2 votes)


5/5 - (2 votes)
Exit mobile version