עושים כושר

עושים דיאטה? הכירו את האויב הגדול של הגוף שלנו

עושים דיאטה? הכירו את האויב הגדול של הגוף שלנובכתבה זו ברצוני להתייחס לאחד האויבים הגדולים ביותר שלנו ולא, אני לא מתכוונת לסוריה, לבנון או עזה . לא כולנו מודעים לכך, אך בגופנו מתקיים מצב מתמיד של מלחמה מאסיבית: תאי גופנו מותקפים על-ידי חומרים הנוצרים כל הזמן בגופנו, ומאיימים על בריאותנו, הנקראים “רדיקלים חופשיים”.
כראוי לכל אדם המבקש להתגונן, עלינו להכיר היטב את האויב. מדובר בתוצרי לוואי של תהליכים מטבוליים המרחשים באופן קבוע, בכל תא ותא בגופנו, כגון: נשימה, עיכול, פעילות מערכת החיסון וכדומה. מי מאיתנו שהיה נוכח ואף הקשיב בשיעורי הכימיה וודאי יודע כי רדיקלים חופשיים מוגדרים כאטום או קבוצת אטומים בעלי אלקטרון אחד חופשי (בלתי מזווג) בקליפה החיצונית. ומכיוון שהאלקטרונים בעלי נטייה חזקה להתקיים בזוגות, חוסר הזיווג גורם להם להיות בלתי יציבים ובעלי כמות גבוהה של אנרגיה.




על מנת להגיע למצב של יציבות, “יתרום” או “יגנוב” הרדיקל החופשי אלקטרון ממולקולה קיימת ויפגע ביעילותה, או יגרום לה להיות רדיקל חופשי, וכך נוצרת שרשרת בלתי פוסקת, אשר עלולה לגרום לנזקים ביולוגיים קשים בגופנו, שבסופם הרס של תאים בריאים.

ניסוי קטן שמוכיח הרבה דברים

נסו לעשות ניסוי קטן בבית: חיתכו תפוח למספר חלקים והשאירו אותו באוויר החופשי. כעבור פרק זמן מסוים תראו כי הוא משחיר . מדוע זה כך? מפני שהסביבה שלנו עשירה בחמצן וכתוצאה מכך גם ברדיקלים, הגורמים לתהליך חמצוני. יש לדעת שתהליך זה משפיע על גופנו באיטיות, לאורך השנים והוא למעשה ה”אשם” העיקרי להזדקנותנו הטבעית. למזלנו, גם גופנו, כיאה לכל מדינה עם צבא טוב, בעל מערכות הגנה שנוגדות חמצון, שיש תפקיד להגן עלינו ולאפשר את קיומנו. הטבע מייצר עבורנו חומרים מסוימים, שתפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים ולמנוע את הנזקים. נוגדי החמצון (“אנטיאוקסידנטים”) הם למעשה “החיילים” שמקריבים את עצמם, על-ידי מסירת האלקטרון שלהם, וכך הופכים בעצמם לסוג של רדיקל חופשי, אך מסוג שאינו פוגע בתאים, משום שביכולתם לבלום את תהליך השרשרת של החמצון. אמנם, במלחמה כמו בכל מלחמה, כאשר ההתקפה גוברת, מתחילים הנזקים.




כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית מאומצת וממושכת בחדר כושר, מנהלים אורח חיים עמוס ולחוץ, מגזימים באכילת junk food, שותים כמות נכבדת של קפה, נמצאים בסביבת אוויר מזוהם ועישון, נמצאים במגע עם תרופות וחומרים רעילים וחשופים לקרינה מסוגים שונים, אנו למעשה מחלישים ומערערים את כוחות הצבא, שהתעייפו מהפעילות האינטנסיבית , ואינם מסוגלים עוד להתגבר על כמות הרדיקלים החופשיים. במצב זה מופר האיזון לטובת הרדיקלים החופשיים וכתוצאה מכך חל תהליך של הרס רקמות, שהוא הבסיס להתפתחות מחלות לב וכלי דם, סרטן, מערכת החיסון, מחלות שונות וההזדקנות. על מנת להילחם דורש גופנו תגבור חיצוני מבחוץ.

מה אפשר לעשות?

מגייסים “חיילי מילואים”: אוכלים מזונות איכותיים יותר, המכילים כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון הכוללים ויטמינים, מינרלים וחומרים נוספים, אותם אפרט בכתבה הבאה בנושא “נוגדי חמצון”. לסיכום, חשוב להבין כי לעיתים יש צורך בתוסף ויטמינים סינטטי אך המקור החשוב ביותרר הוא הטבע: כמה שיותר טרי, כמה שיותר מגוון וצבעוני, כמה שפחות שומן, כמה שפחות אוכל מטוגן וכן הלאה. הצורך בתוספת חיצונית של נוגדי חמצון תלוי בעיקר באורח החיים, התזונה היומיומית ורמת הפעילות הגופנית, ובהמלצת איש מקצוע בלבד. וכמו תמיד, מילת המפתח היא איזון !

פורסם ע”י: דניסה סטורקיביץ


צפיות 2,286 גולשים
3/5 - (1 vote)


3/5 - (1 vote)
Exit mobile version