עושים כושר

תוכנית אימונים נכונה מונעת פציעות

תוכנית אימונים נכונה מונעת פציעותרכישת הכושר הגופני היא תהליך המתרחש תוך כדי הסתגלות הגוף למאמצים באופן הדרגתי. הפגיעות משימוש יתר נובעות מחוסר איזון בין השחיקה ברקמה המסוימת לכושר ההתחדשות של הגוף.
בעיות עומס יתר מתרחשות בשתי אוכלוסיות שונות: אלה אשר אינם רגילים למאמצים או “Underused”, ואלה אשר נמצאים בכושר “מעולה” או ה“Over fit”. בשני המקרים אי הפסקת המאמץ העודף תפגע ברקמות המעורבות באותם מאמצים והתסמינים הקליניים יופיעו.

הפציעות החריפות בספורט

כשני שליש מכלל הפציעות החריפות בספורט מערבות את הרקמות הרכות (גידים, שרירים, רצועות). נקעים בקרסוליים הם סוג הפציעה השכיחה ביותר ברוב ענפי הספורט. על מנת למנוע אותה חשוב להקפיד על גמישות ותנועתיות טובה של הקרסול ביחד עם כוח שרירי ויציבות טובים.




בין פגיעות השכיחות כתוצאה מאימון יתר ניתן למנות כאבים בקדמת הברך, דלקת של גיד הפיקה, תסמונת האיליו טיביאלית (כאב בחלק החיצוני של הירך והברך), דלקת בגיד אכילס, ודלקת של קרום המעטפת בבסיס כף הרגל (plantar fascia). מכיוון שברוב המקרים, הגורם העיקרי של תופעות עומס יתר הוא תכנית האימונים עצמה!!
ניתן למנוע את התופעות הנ”ל על ידי התקדמות הדרגתית בעומסים, תוך שמירה על גמישות מפרקית ושל הרקמות הסמוכות, וכוח שרירים נאות.

סוג נוסף הוא פגיעות בשרירים

פגיעות אלה שכיחות מאוד בקרב המתאמנים בחדרי הכושר ומבדילים בשלוש צורות עיקריות:



1. “תסמונת של כאבי שרירים מאוחרים” המוכרת לרובנו ואשר מופיעה “למחרת היום בו חזרנו לאימונים לאחר הפסקה…”

2. קרעים חלקיים בשרירים, בהם הכאב מגביל את התנועה האקטיבית.

3. קרעים מלאים בשרירים, בהם התנועה האקטיבית, על פי רוב, אינה יכולה להתבצע בשל הפסקה ברציפות השריר.

ברוב המקרים, גורמי הסיכון העיקריים הם פגיעת שריר קודמת, ועייפות השריר. שריר עייף איננו מסוגל לספוג את אנרגית המתיחה.
לצורך מניעה כדאי לעבוד על הארכה פסיבית מבוקרת – דהיינו מתיחות. ביצוע מתיחות לפני ואחרי פעילות תחמם את השריר, תשפר את האלסטיות ותפחית ממנו את העומס.


צפיות 2,458 גולשים
Rate this post


Rate this post
Exit mobile version