עושים כושר

פציעות ספורט

פציעות ספורטלעשות כושר זה מצוין לבריאות, אך מה קורה כשנפצעים במהלך פעילות? פעילות גופנית מתמדת מהווה מרכיב חשוב באורח חיים בריא, הן במישור הגופני והן במישור הנפשי. לפעילות הגופנית השפעה חיובית על הפחתת הסיכון למחלות כרוניות כגון: מחלות לב, סרטן המעי הגס, חרדה ודיכאון. החברה האמריקנית לרפואת ספורט, שהיא הגוף הקובע בתחום, הגדירה את מינון הפעילות הרצוי לשמירה על הבריאות במונחים של הוצאה קלורית.




כלומר, אם בן אדם ממוצע מוציא בפעילות היומית שלו כ- 2,000 קילו קלוריות (קק”ל) ביום, שזה 14 אלף קק”ל בשבוע, אזי, כדי להיות בריא – הוא צריך “לשרוף” עוד כ 2,000 קק”ל לשבוע. את זה אפשר להשיג על ידי פעילות גופנית של שלושה עד ארבעה אימונים בשבוע. פעילות שתשרוף 650-500 קלוריות בכל פעם. מדובר בפעילויות כגון הליכה נמרצת, ריצה, רכיבה על אופניים, או כל פעילות אירובית אחרת, שתגרום להוצאה הקלוריות הדרושה.

מה הן פציעות ספורט?

המונח “פציעת ספורט” לעתים קרובות מעלה אצל רובנו מחשבות על שחקן שבמהלך המשחק מוכשל על ידי יריב ובהילוך איטי מתפתל ונופל תוך כדי כך שרגלו מתעקמת. בחיים האמיתיים הפגיעות “מצטלמות” הרבה פחות טוב ורובן הגדול נובע מעומסי יתר אשר מתפתחים בצורה הדרגתית ולא חדה.
ב 20 השנים האחרונות חלה עליה במודעות לספורט בעולם המערבי. כאדשר מספר המשתתפים עולה גם מספר הפציעות בעקבות בפעילות ספורט עולה.




כיום, כ-50% מכלל חברי מועדוני הכושר הנם בני 35 ומעלה, בהם נרשמים חדשים רבים. רצוי מאוד לבדוק אילו שינויים פיזיולוגיים ואנטומיים מתרחשים בגילאים אלה וכיצד הם משפיעים על הפעילות.
אם מתייחסים לכלל פעילויות הספורט, הגפיים התחתונות סובלות יותר פגיעות מאשר הגו, והגפיים העליונות. מתוך כלל אזורי הגפה התחתונה, הברך והקרסול הם אלה שנפגעים בשכיחות הגבוהה ביותר.

פציעות חריפות ופציעות Overuse

פגיעות ספורט יכולות להיות חריפות או כאלה שמתפתחות באופן הדרגתי מבלי שתהיה “חבלה” הנראית לעין. הפגיעות החריפות, עלולות להיגרם מחבלות ישירות כגון מכשיר או משקולת שנופלת על הרגל, כף היד או כל חלק האחר של הגוף. פגיעה בלתי ישירה מתרחשת כאשר לאחר מעידה על הקרסול למשל, נקרעת רצועה בשל הכוח הסיבובי המופעל על הקרסול בעת הנפילה. חומרת הפגיעה תלויה, בין היתר בכמות האנרגיה שעברה דרך אותה רקמה. חבלה חזקה יותר תגרום לנזק גדול יותר.
תחלואה ממצבים של עומס יתר, הינה הסיבה העיקרית לאובדן ימי פעילות ואימונים אצל ספורטאים מכל הגילאים ומכל הענפים. פגיעות מאימון יתר מהוות כשני שליש מהפגיעות בעת פעילות גופנית. תופעות של עומס יתר נגרמות על ידי עומסים גדולים מדי. הגוף זקוק לעומסים “סבירים” ליצירת מסת העצם ולגדילה התקינה של רקמות החיבור כגון גידים, רצועות ושרירים. כל עוד המערכת (שרירים, גידים, עצם וכו’) לא הגיעה להסתגלות והתאמה לעומס הנתון, היא אינה מסוגלת להגיב באופן תקין לעומס גדול יותר. עומסים חוזרים ללא הפסקה עלולים להביא לפגיעת עומס יתר.


צפיות 2,586 גולשים
5/5 - (1 vote)


 

5/5 - (1 vote)
Exit mobile version